Opplæringen i fag- og yrkesopplæringen i Norge bygger på et delt ansvar mellom utdanningsmyndighetene og arbeidslivet. Skolen legger det teoretiske og praktiske grunnleggende fundamentet, mens bedriftene utvikler videre den praktiske og teoretiske opplæringen som igjen utvikler kunnskap, ferdigheter og yrkesstolthet.
Elektrofagene følger hovedmodellen for yrkesfag: to år i skole og to år i lære – ofte med et halvt års forlengelse for å dekke krav til teori, praksis og faglig bredde. Denne kombinasjonen gjør at elevene/lærlingene får både faglig forståelse, praktisk erfaring og et sterkt fotfeste i arbeidslivet.
For å bli elektrofagarbeider må man fullføre den elektrofaglige linjen på videregående skole. Vg1 er felles for alle elever, mens vg2 gir mulighet for seks spesialisering innen fag som automatisering, dronefag, elenergi og ekom, datateknologi- og elektronikk, kulde- , varmepumpe- og ventilasjonsteknikk eller flyfag. Etter Vg2 søker eleven læreplass i en godkjent lærebedrift, hvor de inngår lærekontrakt og gjennomfører opplæringen frem til fagprøven.
Den nye opplæringsloven, som trådte i kraft 1. august 2024, styrker retten til opplæring for elever som ikke får læreplass. De kan nå fullføre utdanningen gjennom et skolebasert vg3-løp. Dette er et viktig sikkerhetsnett, men gir ikke den samme erfaringen og arbeidslivsforankringen som et ordinært læreforløp. Elever som tar vg3 i skole, får mindre praktisk trening og svakere kontakt med bedrifter – noe som ofte gjør overgangen til arbeidslivet vanskeligere.
Lærebedriftene har derfor et avgjørende ansvar. De skal sørge for at lærlingene får opplæring i tråd med læreplanene, får tett oppfølging og får gradvis økt ansvar i takt med egen utvikling. Bedriften skal også bidra til opplæring iblant annet HMS, dokumentasjon, kvalitetssikring og profesjonell arbeidsutførelse – ferdigheter som er avgjørende i elektrobransjen.
For NHO Elektro og våre medlemsbedrifter er kvalitet i fagopplæringen avgjørende for å møte fremtidens kompetansebehov. Derfor oppfordrer vi alle bedrifter i bransjen til å tegne så mange lærekontrakter som mulig. Hver ny læreplass gir en ung person muligheten til å ta fagbrev – og sikrer bedriften tilgang på dyktige fagarbeidere i årene som kommer.
Et sterkt samarbeid mellom skole og næringsliv er nøkkelen til å utdanne fagarbeidere med høy kvalitet, praktisk forståelse og motivasjon for videre utvikling. Sammen bygger vi fremtidens kompetanse – for et tryggere, grønnere og mer bærekraftig Norge.