Møt oss på Arendalsuka
NHO Elektro tar debatten på Arendalsuka. Dette er våre arrangementer i år.
NHO Elektro tar debatten på Arendalsuka. Dette er våre arrangementer i år.
NHO Elektro er selvfølgelig til stede når bedrifter, politikere og organisasjoner møtes i Arendal 10. – 14. august.
Dette er de debattene vi arrangerer eller deltar på i år:
13.00 – 14-00
Kampen om kilowattene. Hvem får norsk strøm, og hvem betaler prisen?
Fagsjef Andreas Strømsheim-Aamodt fra NHO Elektro deltar i panelet i denne debatten som er arrangert av Schneider Electric.
14.00 – 14.45
NHO Elektro står bak dette arrangementet som tar for seg elektronæringens rolle i totalberedskapen. Vi møter bransjeorganisasjoner, bedrifter og politikere til debatt. I panelet sitter blant annet administrerende direktør Ove Guttormsen fra NHO Elektro, forbundsleder Geir Ove Kulset fra EL og IT Forbundet og statssekretær Kristine Kallset.
Ordstyrer er Tore Strandskog fra NHO Elektro.
18.00 – 18.30
Når strømmen går, stopper Norge: Har vi beredskapen som trengs for å holde samfunnet i gang?
Strømnettet er selve livsnerven i Norge. Uten strøm stopper mobilnett, betaling, vannforsyning og helsetjenester. Når ekstremvær, cybertrusler eller sabotasje rammer kraftnettet er det sikkerhet og fagfolk som blir avgjørende for hvor raskt vi får strømmen tilbake. Har Norge nok beredskap og kompetanse til å holde samfunnet i gang – og hva må gjøres nå?
Her møter du særdeles slagkraftige debattdeltakere, en av dem er NHO Elektros Andreas Strømsheim-Aamodt. Det er OneCo og NHO Elektro som sammen stør bak arrangementet.
Onsdag 12. august:
10.00 – 11.00
21,5 milliarder kroner for billig strøm – er Norgespris godt nok utformet?
Norgespris på strøm er gull for forbrukerne, men ikke bare koster det skjorta, det bidrar også til å strupe utrullingen av energieffektive løsninger.
I tillegg presenteres en rykende fersk undersøkelse om effekten av Norgespris.
NHO Elektro og Norsk Varmepumpeforening (NOVAP) står bak dette arrangementet.
13.00 – 14.00
KI-kappløpet og energisikkerhet i Norge: Datasentrene er løsningen, ikke problemet
Europa står overfor et kritisk kappløp der økende kraftbehov, særlig drevet av KI og datasentre, utfordrer stabiliteten i strømnettet gjennom raske og uforutsigbare forbruksendringer. Arrangementet tar for seg hvordan teknologi kan stabilisere systemet, og hvordan næringslivet kan forberede seg på en mer krevende energifremtid.
Det er Schneider Electric og TEK Norge som arrangerer denne debatten hvor administrerende direktør i NHO Elektro Ove Guttormsen deltar.
14.15 – 15.00
Hvem jobber på norske datasentre og hva gjør de?
Datasenterindustrien i Norge er i kraftig vekst, men det er lite er kjent hvem som jobber på norske datasentre og hva de gjør. På dette arrangementet vil forskere fra Fafo presentere rykende fersk forskning om hva som kjennetegner arbeidet og oppgavene i og rundt norske datasentere.
Det er FAFO som står bak arrangementet, men NHO Elektro er en av bidragsyterne til rapporten som blir presentert og næringspolitisk direktør i NHO Elektro, Tore Strandskog, deltar.
10.00 – 11.00
Kjønnsdelte utdanningsvalg – politisk vilje eller politisk svikt?
Til tross for mange år med kampanjer, rollemodeller og kvinnenettverk er kjønnsbalansen i bygg, elektro og deler av industrien fortsatt svært skjev. Samtidig trenger næringene flere fagarbeidere.
Har vi vært for opptatt av kampanjer og for lite opptatt av strukturene som påvirker unges valg?
Debatten arrangeres av NHO Byggenæringen, Norsk Industri, NHO Elektro, El og IT Forbundet og Fellesforbundet.
Andreas Strømsheim-Aamodt fra NHO Elektro er ordstyrer, mens fagsjef Svein Harald Larsen fra NHO Elektro sitter i panelet.