Når Bane Nor presser regelverket
På akkord med elsikkerheten: Etter tre år har Bane Nor ennå ikke lukket avvikene de fikk pålegg om av DSB.
På akkord med elsikkerheten: Etter tre år har Bane Nor ennå ikke lukket avvikene de fikk pålegg om av DSB.
- Vi er bekymret over at store statlige selskaper legger press på et innarbeidet regelverk i elektrobransjen som skal sikre høy elsikkerhet i Norge, sa teknisk direktør Jon-Steinar Sjøvik Hanstad i NHO Elektro og forbundssekretær Are Solli i EL og IT Forbundet på Elektrodagene 2025.
Bakgrunnen er at de to organisasjonene sammen med Fornybar Norge og Jernbaneverket følger opp en tre år gammel sak med Bane Nor.
I forbindelse med et jernbaneprosjekt fikk selskapet et vedtak fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) for brudd på bestemmelsene i Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr (FEK) og Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE).
Bane Nor, som mente de ikke hadde gjort noe galt anket vedtaket til Justis- og beredskapsdepartementet, som sendte saken tilbake til DSB. Resultatet var at selskapet fikk tre år på å lukke avvike.
Selskapet har blant annet argumentert med at det ikke er nok energimontører i Norge til å oppfylle forskriftskravene. Alle avvikene er fortsatt ikke lukket. Blant annet gjelder dette bruken av person nummer to.
At en av de største innkjøperne i Norge ser ut til å starte en prosess for å endre regelverket til sin fordel, sender et signal om at elsikkerhet kanskje ikke er så viktig.
Istedenfor å etterleve vedtaket virker det som de motarbeider regelverket.
- Regelverket er laget for at både de som installerer elektriske anlegg, og de som bruker disse skal være trygge. Vi liker ikke utviklingen der noen vil endre reglene for kanskje å slippe kostnader, med svekket elsikkerhet som resultat. Samtidig har selskapet fått lang tid på å lukke avvikene. Vi har bedt DSB om et møte for å bli orientert om utviklingen i saken.