Sentrale utfordringer for næringen
- Teknologisk utvikling stiller nye forventninger til alle ledd i verdikjeden
- Nok og riktig kompetanse blir avgjørende for å lykkes i fremtiden
- Eksisterende medlemmer må tilpasse seg et mer dynamisk marked
Vi skal STYRKE det eksisterende medlemstilbudet, UTVIDE medlemsporteføljen og SIKRE ny og nok kompetanse.
I en tid hvor alt skal elektrifiseres leverer våre medlemsbedrifter grunnleggende tjenester og spiller en avgjørende rolle.
Samtidig har våre 2000 små- og store medlemmer til felles at de opererer i et marked som endrer seg fortere enn noen gang – en virkelighet som gir oss både krevende utfordringer og spennende muligheter.
De som vinner i fremtiden vet at det som var godt nok i går, ikke holder i morgen. Derfor har vi løftet blikket med inspirasjon utenfra og lyttet på innspill innenfra.
Resultatet er en spisset retning for NHO Elektro hvor vi skal styrke det eksisterende medlemstilbudet, utvide medlemsporteføljen og sikre ny og nok kompetanse.
Jeg gleder meg til å ta fatt på dette spennende arbeidet sammen med alle gode krefter i elektronæringen.
Ove Guttormsen
Strategiske valg krever god innsikt. Derfor har vi i strategiarbeidet kombinert eksterne perspektiver med interne analyser og kvalitative intervjuer for å forstå utfordringene og mulighetene vi står overfor i elektronæringen.
Og om det skulle være noen tvil:
Det ligger store muligheter foran oss. Dersom vi griper sjansen.
Elektronæringen er i endring, drevet av teknologisk utvikling, bærekraft og økende kraftbehov. Europe-On, paraplyorganisasjonen for elektroentreprenører i Europa, gir oss innblikk i det store bildet, der elektroentreprenører spiller en sentral rolle i den grønne omstillingen Europa står overfor ved elektrifisering av hjem, selskaper og infrastruktur.
Endringene skjer over hele Europa og verden. Og Norge er intet unntak. NHO Elektros veikart (2023) peker på hvilke muligheter og utfordringer våre medlemmer står overfor de neste årene. Her rettes blikket mot digitalisering, bærekraft og kompetanse.
I det samme veikartet belyses det også hvordan kraftsystemet i fremtiden vil bli et større samspill mellom det tradisjonelle og ny desentralisert produksjon.
Med utgangspunkt i det internasjonale perspektivet og vårt eget veikart, har vi gjennomført kvalitative intervjuer med alle deler av organisasjonen.
Medlemsbedrifter fra hele landet, små- og store, «tradisjonelle» og nye – har gitt solid innsikt i hvordan vi kan bygge en strategi som både er ambisiøs og mulig å gjennomføre.
Samtalene ble en avgjørende arena for å skape felles forståelse av elektronæringens utfordringer og muligheter fremover – med tungt fokus på det siste.
Vi er imponerte over hvordan medlemsbedriftene har klart å belyse kortsiktige behov og kombinert de med strategiske muligheter for fremtiden.
Perspektivet til de som står i dette til daglig har vært retningsgivende for hva vi skal prioritere de neste årene.
Det er bred enighet om at mulighetene er store, men bare dersom vi griper sjansen.
Vi opplever en næring som er klare for å sette inn støtet.
Nye verdikjeder og forretningsmodeller endrer spillereglene.
Innsiktsarbeidet har pekt på en rekke utfordringer og muligheter for oss som næring. Her er de viktigste funnene:
Teknologisk utvikling endrer spillereglene i markedet. Automatisering, kunstig intelligens og softwareløsninger skaper mer effektive tjenester og blir i større grad del av løsningene markedet ønsker.
At kundene oftere kjøper tjenester via digitale portaler, åpner for nye aktører og gir en annen dynamikk i verdikjeden. Våre medlemsbedrifter må være bevisst på hvordan de i fremtiden sikrer seg en naturlig plass i kundereisen.
Elektronæringen trenger kompetanse på to fronter; nok folk til å levere på dagens behov og ny kompetanse for å levere på det som venter i fremtiden. Selv om næringen opplever god tilgang på studenter og lærlinger, er det utfordrende å tette kompetansegapet mellom det markedet etterspør og tilbudet som finnes ved utdanningsinstitusjonene i dag.
Helt nye aktører kommer inn i markedet og tilbyr tjenester der våre medlemmer før var alene. Når møbelforhandlere selger solceller og bilprodusenter etablerer ladestasjoner, utvides elektrobegrepet og konkurransen tilspisses. Hvordan eksisterende medlemmer tilpasser seg et mer dynamisk marked, blir helt avgjørende.
NHO Elektro skal styrke det eksisterende tilbudet til medlemmer.
Våre medlemmer har høye forventinger til rådgivning, bistand og støtte fra NHO Elektro. Denne forventningen skal vi fortsette å levere på.
Gjennom blant annet intervjuer og spørreundersøkelser peker enkelte områder seg ut som ekstra verdifulle for våre medlemmer.
Dette skal videreutvikles og styrkes i vårt fremtidige medlemstilbud.
Juridisk rådgivning – Våre medlemmer forventer råd av høy kvalitet innen juridiske spørsmål som arbeidsrett, kontraktsrett og reguleringer
Teknisk veiledning – NHO Elektro skal være en solid sparringspartner for medlemsbedriftene i tekniske problemstillinger og yte bistand på nåværende og fremtidige utfordringer
Møteplasser – Vi skal fortsette å fasilitere gode, lokale møteplasser, både fysisk og digitalt, med relevant innhold for å drøfte spørsmål om fag, kompetanse, utvikling og næringen
Næringspolitikk – NHO Elektro skal være synlige og tydelige i arbeidet med å sikre gode rammevilkår og like spilleregler for elektronæringen, både politisk og opp mot arbeidsgiverorganisasjoner og andre bransjeorganisasjoner
Digitale kurs og kompetansemateriell – NHO Elektro skal videreutvikle og tilby relevante digitale kurs, løsninger og kompetansemateriell av høy kvalitet for medlemsbedriftene
NHO Elektro skal utvide medlemsporteføljen og være medlemsorganisasjonen for hele elektronæringen.
Tilvekst av medlemmer er viktig for NHO Elektro av flere grunner. Flere bedrifter gir organisasjonen større gjennomslagskraft i viktige saker. Nye medlemsbedrifter kan gi eksisterende medlemmer et bredere faglig felleskap, som kan øke kompetansen i hele næringen. Et solid antall medlemsbedrifter gir et grunnlag for å videreutvikle medlemstilbudet for alle.
Intervjuer med medlemsbedrifter viser bred enighet om å dekke en større andel av elektronæringen. En tilvekst av nye bedrifter vil styrke fagmiljøet lokalt og nye forretningsmuligheter kan vokse frem.
Elektronæringen er omfattende og elektrobegrepet inkluderer virksomheter innen mange næringer, som blant annet:
Områder å utforske videre
Vi vil identifisere de segmentene innen elektro som kan nyttiggjøre seg tilbudet fra NHO Elektro.
NHO Elektro skal jobbe for å sikre kompetanse for fremtiden.
Arbeidskraftbehovet i elektronæringen vil øke de kommende årene, og mange av NHO Elektros medlemsbedrifter opplever allerede utfordringer med å skaffe nok fagfolk med riktig kompetanse.
For å sikre rekruttering og videreutdanning må utdanningstilbudet gjenspeile bedriftenes behov. Gapet mellom skole og arbeidsliv må tettes.
Samtidig må medlemsbedriftene selv investere i sine egne ansatte og bygge en kultur for livslang læring. Den teknologiske utviklingen viser tydeligere enn noen gang at kompetanse er ferskvare – og de som ikke fyller på vil henge etter.
NHO Elektro skal gjøre det enklere for sine medlemsbedrifter å sette kompetanseutvikling i system og utvikle konkurransekraft som er relevant og varer.
Slik setter vi strøm på strategien.
Med en tydelig retning og ambisjon på plass, starter neste fase:
Arbeidet med å gjøre strategien relevant i praksis og levende i hverdagen.
Strategien skal fungere som en rettesnor for våre beslutninger og prioriteringer. Samtidig skal den gi føringer for handlingsplanene som utvikles i NHO Elektro.
I dette arbeidet vil lokalforeningene spille en avgjørende rolle.
For å realisere våre ambisjoner vil vi trekke på all kompetanse som finnes i NHO-fellesskapet og samtidig utvikle solide partnerskap med relevante landsforeninger.
Selv om strategien setter tydelig retning, er den laget for å tåle tilpasninger. Ingen kan eksakt spå fremtiden og vi justerer kurs dersom ny informasjon krever det.
På den måten gjør vi strategien levende og utvikler elektronæringen i takt med det som skjer rundt oss i dag.
Vi gleder oss til å komme i gang – sammen!